Zbliża się planowana modernizacja trasy z Jasła do Sanoka i Zagórza. Powstać ma też nowa łącznica omijająca Jasło. Według zapewnień zarządcy infrastruktury prace na obu odcinkach będą prowadzone tak, by w przyszłości możliwa była ich elektryfikacja.
W ubiegłym roku PKP PLK przedstawiły
dalekosiężne plany rozwoju infrastruktury kolejowej na pograniczu z Ukrainą. Zakładały one przeprowadzenie elektryfikacji trasy biegnącej do nieczynnego obecnie przejścia Krościenko – Chyrów do roku 2040. Teraz spółka przygotowuje się do modernizacji krajowego fragmentu linii 108 pomiędzy Jasłem a Sanokiem wraz z odcinkiem do Zagórza.
Na razie prace z myślą o spalinowych pociągach pasażerskich
Inwestycja nie obejmuje jednak prac elektryfikacyjnych. Co w tym kontekście oczywiste, sieć trakcyjna nie pojawi się także na
projektowanej nowej łącznicy omijającej Jasło, która ma pozwolić na znaczne skrócenie czasu przejazdu pomiędzy stolicą województwa podkarpackiego a szeregiem ośrodków leżących w jego południowej części, np. Krosnem. – Prace będą uwzględniać przyszłe potrzeby elektryfikacyjne – zapewnia nas jednak Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. W kolejnych latach możliwe ma być więc uzupełnienie zadania o samą elektryfikację.
Na razie trwa przetarg, który ma wyłonić wykonawcę
przebudowy kluczowej dla zapewnienia dojazdu w rejon Bieszczadów i Beskidu Niskiego trasy. Choć ta nie obejmie elektryfikacji, ma przynieść podróżnym wyraźne korzyści. – Inwestycja jest podzielona na etapy o różnych zakresach robót. Obejmą one m. in. przebudowę peronów na stacjach i przystankach, która zmieni poziom obsługi pasażerów. Zwiększy się komfort i bezpieczeństwo – zapowiada nasza rozmówczyni.
Kilka nowych przystanków, w tym w Krośnie
– Ważnym efektem przyszłych prac będą także dodatkowe miejsca zatrzymywania się pociągów, które zbliżą mieszkańców do kolei, zapewnią im większą dostępność i ułatwią komunikację – przewiduje przedstawicielka PKP Polskich Linii Kolejowych. Na samej linii nr 108 powstaną przystanki: Jasło Sobniów, Krosno Huta, Krosno Guzikówka, Krosno Południe i Zagórz Przemysłowy.
Nowy peron zostanie zbudowany także przy łącznicy Jedlicze – Szebnie (obwodnica Jasła). Ma on otrzymać nazwę Moderówka. – Perony zostaną zaprojektowane na wniosek samorządów powiatu Jasło, miasta Krosno, gminy Zagórz i gminy Jedlicze – zaznacza Dorota Szalacha. Umowa z wykonawcą przebudowy linii 108 ma zostać podpisana w drugiej połowie tego roku. PLK zawarły już zaś kontrakt na projekt i budowę wspomnianej łącznicy.